De kwaliteit van het onderwijs voor álle leerlingen versterken door meer academische leraren op te leiden.
Wij geloven dat:
Wij zetten ons gezamenlijk in voor een gedeeld toekomstbeeld waarin iedereen/alle leerlingen een gelijke kans hebben op goed onderwijs en ontwikkeling.
We boren een diverse groep potentiële leraren aan. Iedereen die leraar kan en wil worden, kan de informatie daarover vinden en wordt daarbij actief ondersteund. Potentiële leraren kunnen een opleiding op maat volgen. De opleiding is het begin van een doorlopende leerlijn waarin de opleiding, inductiefase en voortgaande ontwikkeling/professionalisering natuurlijk met elkaar zijn verbonden. In de regio werken universiteiten, opleidingen, scholen en leraren actief samen om deze doorlopende leerlijn te realiseren.
Op elke school werken academische leraren met collega’s in diverse schoolteams samen aan onderwijs van hoge kwaliteit. De maatschappij, scholen en collega’s zien en erkennen de expertise van academische leraren. Academische leraren krijgen de ruimte en mogelijkheid om hun expertise, kennis en vaardigheden op school in te zetten en verder te ontwikkelen. Academische leraren versterken het evidence-informed werken in het onderwijs.
Het landelijke onderwijsstelsel faciliteert deze ambities met passende regelgeving en financiële regelingen.
Om deze missie en visie te realiseren hebben UNL en ICL het doel om flink meer academische leraren op te leiden en bij te dragen aan het behoud van deze leraren voor het onderwijs. Daarbij is de behoefte van het werkveld waartoe wij leraren opleiden, leidend. De cijfers laten zien dat er fors meer academische leraren opgeleid moeten worden om in de behoefte van het onderwijsveld te voorzien. We streven naar het opleiden van ongeveer 15.000 extra academische leraren in de komende vijf jaar.
Contact
Universiteiten van Nederland
Lange Houtstraat 2
Postbus 13739
2501 ES Den Haag
Regionale allianties lerarenopleidingen