Onderwijsloket adviseert 10.000ste potentiële overstapper
Deze maand bereikte het Onderwijsloket een mijlpaal door 10.000 mensen te helpen met hun vragen over werken in én overstappen naar het onderwijs.
Deze maand bereikte het Onderwijsloket een mijlpaal door 10.000 mensen te helpen met hun vragen over werken in én overstappen naar het onderwijs.
Het bestuursakkoord Flexibilisering lerarenopleidingen nadert de afronding; de projecten leveren dit najaar de eindresultaten op.
In september 2022 zijn twee Educatieve Masters Primair Onderwijs, een voltijds tweejarige masteropleiding die leidt tot een diploma Master of Science en een lesbevoegdheid voor het primair onderwijs, van start gegaan in Amsterdam/Leiden en Rotterdam.
Naar aanleiding van het commissiedebat over de lerarenstrategie van 28 februari stemde de Tweede Kamer op 2 april over een aantal ingediende moties.
Op 8 april bracht een delegatie van zeven ambtenaren van het ministerie van OCW een werkbezoek aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) op de locatie Leiden.
De afgelopen tijd heeft het project Eerder Verworven Competenties (EVC) met input van het projectteam en de ulo’s verschillende materialen ontwikkeld om het erkennen en waarderen van studenten te ondersteunen.
Onderzoekers van de Radboud Docenten Academie hebben een NRO-subsidie toegekend gekregen voor een promotieonderzoek naar verschillende soorten aanstellingen van zowel startende- als ervaren leraren in het po, vo en mbo en de invloed van hun aanstelling op hun commitment.
Er wordt hard gewerkt aan de vorming van Onderwijsregio’s, waarin wo- en hbo-lerarenopleidingen onderling afstemmen en met partners samenwerken aan het oplossen van het lerarentekort.
Tijdens het Velon congres op 18 en 19 maart verzorgen VH en UNL op beide dagen gezamenlijk een sessie over het bestuursakkoord.
Op 13 maart organiseert NRO het Webinar Flexibilisering: wat heeft de student nodig?
Deze week, op de internationale dag van het onderwijs, lanceren we samen met de andere universitaire lerarenopleidingen Klaar voor de Stap het platform voor je overstap naar het voortgezet onderwijs.
Stichting Onderwijs In en de Graduate School of Teaching van de Universiteit Utrecht hebben een
robuuste werkwijze voor de geschiktheidsonderzoeken ontworpen, uitgeprobeerd en bijgesteld.
Het onderzoeksvoorstel Op pad met zij-instromers: vele wegen naar de klas, door UU en UvA
ingediend bij NRO, is gehonoreerd. Dit betekent meer geld en meer onderzoek voor dit belangrijke
thema.
Zo’n 250 collega’s uit het brede veld van lerarenopleidingen en partnerschappen ontmoetten elkaar op 10 november in Utrecht tijdens de tweede werkconferentie over de voortgang van het bestuursakkoord flexibilisering van de lerarenopleidingen.
Decanen van de faculteiten Geesteswetenschappen / Letteren besloten om het programma voor de talen-tekortvakken Alfa4All voort te zetten.
De helft van de academische bètadocenten krijgt via beta4all toegang tot de lerarenopleiding. In oktober 2023 besloot de vergadering van de bètadecanen dat het project tot 2030 ondersteund wordt.
Deze maand bereikte het Onderwijsloket een mijlpaal door 10.000 mensen te helpen met hun vragen over werken in én overstappen naar het onderwijs.
Het bestuursakkoord Flexibilisering lerarenopleidingen nadert de afronding; de projecten leveren dit najaar de eindresultaten op.
In september 2022 zijn twee Educatieve Masters Primair Onderwijs, een voltijds tweejarige masteropleiding die leidt tot een diploma Master of Science en een lesbevoegdheid voor het primair onderwijs, van start gegaan in Amsterdam/Leiden en Rotterdam.
Naar aanleiding van het commissiedebat over de lerarenstrategie van 28 februari stemde de Tweede Kamer op 2 april over een aantal ingediende moties.
Op 8 april bracht een delegatie van zeven ambtenaren van het ministerie van OCW een werkbezoek aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) op de locatie Leiden.
De afgelopen tijd heeft het project Eerder Verworven Competenties (EVC) met input van het projectteam en de ulo’s verschillende materialen ontwikkeld om het erkennen en waarderen van studenten te ondersteunen.
Contact
Universiteiten van Nederland
Lange Houtstraat 2
Postbus 13739
2501 ES Den Haag
Regionale allianties lerarenopleidingen