Interne pdf die wordt geopend in een nieuw venster. Interne pdf die wordt geopend in het huidige venster. Interne link die wordt geopend in een nieuw venster. Interne link die wordt geopend in het huidige venster. Externe pdf die wordt geopend in een nieuw venster. Externe pdf die wordt geopend in het huidige venster. Externe link die wordt geopend in een nieuw venster. Externe link die wordt geopend in het huidige venster.

Maatwerk in opleiding moet leraarschap aantrekkelijker maken voor overstapper

Hogescholen en universiteiten zijn erin geslaagd om de flexibilisering van lerarenopleidingen te versnellen en te versterken, zodat het ook voor overstappers aantrekkelijk is om leraar te worden. Dat is de opbrengst van het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen, waarvan de resultaten in de vorm van een eindrapportage vandaag zijn overhandigd aan Inge Vossenaar (directeur-generaal van het ministerie van OCW) door Astrid Venes (bestuurslid Vereniging Hogescholen) en Rob Mudde (bestuurslid Universiteiten van Nederland). De overhandiging vond plaats tijdens de slotconferentie over het bestuursakkoord in Utrecht.

Het bestuursakkoord heeft geleid tot belangrijke verbeteringen op vijf resultaatgebieden: bredere doelgroep, verbeterde toegankelijkheid, meer maatwerk, intensievere samenwerking en versterkte professionalisering.

Het aanpakken van het lerarentekort blijft een grote uitdaging. Die vraagt om een voortzetting van de manier waarop de lerarenopleidingen van hogescholen en universiteiten de afgelopen vier jaar hebben samengewerkt. Zij blijven zich dan ook gezamenlijk inzetten voor het werven, opleiden, begeleiden en professionaliseren van leraren. De inzet richt zich daarnaast op het verduurzamen van de opbrengsten van het bestuursakkoord en het zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor maatwerk en flexibiliteit. Het in 2024 gestarte Plan van Aanpak Zij-instroom draagt daaraan bij. Regionale samenwerking en professionalisering zullen cruciale pijlers blijven onder de aanpak van het lerarentekort.