Het beroep van leraar is veeleisend, getuige hoge uitval en burn-out cijfers. Leraar zijn en blijven vraagt van je dat je mee kan bewegen met de veranderingen in het onderwijs. Echter, is zulke ‘toekomstbestendigheid’ voldoende? In deze keuzecursus dagen we je uit om als leraar proactief bij te (kunnen) dragen aan onderwijsverandering en toekomstbehendig te worden. We bespreken en vertalen literatuur en ervaringen van deelnemers over het innemen van professionele ruimte, veerkrachtig kunnen zijn als persoon, de micropolitieke cultuur in je werkcontext kunnen hanteren, en initiatieven in co-creatie een vaste plek in je sectie, team, school, of breder op te kunnen zetten. In deze keuzecursus willen we vanuit het principe teach as you preach gezamenlijk onderwijsverandering, die aansluit bij jou als toekomstbehendig professional, vormgeven. In de cursus komen gastsprekers langs die vertellen over hoe zij op een doordachte, uitvoerbare, merkbare en bevlogen manier werken aan verandering in het onderwijs.
Op ongeveer twaalfjarige leeftijd worden leerlingen op school verdeeld over verschillende onderwijsstromingen. Het grootste deel van de leerlingen in Nederland volgt onderwijs op het vmbo, een groeiend deel op de havo en het vwo. De vroege verdeling is steeds vaker onderwerp van maatschappelijk en politiek debat. In deze keuzecursus onderzoeken we het Nederlands onderwijslandschap van vmbo’s tot vwo. We bevragen wat die indeling in onderwijsstromingen betekent voor leerlingen, voor de maatschappij en voor docenten, wat er werkt en voor wie, wat oorzaken en gevolgen en voor- en nadelen zijn van die indeling. Een docent heeft een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vanuit een social-justice perspectief onderzoeken we op welke manieren docenten deze verantwoordelijkheid kunnen invullen, welke doelen er (nog meer) nagestreefd kunnen worden en hoe docenten een bijdrage kunnen leveren aan het inclusiever en rechtvaardiger maken van het onderwijslandschap. Daarnaast ontwerpen we manieren waarop docenten dit in de praktijk kunnen vormgeven.
Meer informatie kun je opvragen via onderwijsvoorleraren.gst@uu.nl.
Contact
Universiteiten van Nederland
Lange Houtstraat 2
Postbus 13739
2501 ES Den Haag
Regionale allianties lerarenopleidingen