Oproep vanuit de Kamer voor grotere rol opleidingen in inductiefase
- 15 april 2024
De Kamer steunde een door D66 ingediende motie naar een verkenning hoe wettelijk geborgd kan worden dat leraren de eerste drie jaar voor de klas na de initiële opleiding ondersteund kunnen worden door hun lerarenopleiding, bijvoorbeeld door middel van intervisie, meekijk- en terugkomdagen en begeleiding. Hier ligt een zeer directe link met het in januari van dit jaar gestarte groeifondsproject Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL). Tijdens het Kamerdebat zegde minister Dijkgraaf toe dat de Kamer medio 2025 verder geïnformeerd wordt over hoe de rol van lerarenopleidingen geborgd kan worden. Ook de VVD vroeg in een door de Kamer aangenomen motie voor een grotere rol voor de lerarenopleidingen in de inductiefase: de regering wordt verzocht met een handreiking te komen waarin staat wat minimaal verwacht mag worden van deelnemende opleidingen en scholen qua begeleiding van startende leerkrachten en te onderzoeken of het wettelijk vastleggen van deze verwachtingen wenselijk is.
Andere aangenomen moties waren onder andere:
Alle moties zijn te vinden op de website van de Tweede Kamer.
Contact
Universiteiten van Nederland
Lange Houtstraat 2
Postbus 13739
2501 ES Den Haag
Regionale allianties lerarenopleidingen