
Bestuursakkoord afgerond, aanpak lerarentekort blijft uitdaging
De projecten van het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen zijn opgeleverd en daarmee is het bestuursakkoord per 31 december 2024 formeel afgerond.
De projecten van het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen zijn opgeleverd en daarmee is het bestuursakkoord per 31 december 2024 formeel afgerond.
Wie ben je als academische leraar? is de vraag waarop binnen een van de projecten van het bestuursakkoord een antwoord werd gezocht.
Hogescholen en universiteiten zijn erin geslaagd om de flexibilisering van lerarenopleidingen te versnellen en te versterken, zodat het ook voor overstappers aantrekkelijk is om leraar te worden.
Leraren in spé kunnen leren van waardevolle ervaringen, tips en inzichten van de mensen die hen voorgingen.
Op 11 december nam Jacobijn Olthoff deel aan een rondetafelgesprek met vijf Tweede Kamerleden over het stelsel van de lerarenopleidingen.
In september startte de gezamenlijke campagne van de universitaire lerarenopleidingen ‘Doe iets wat ertoe doet’.
Opleidingsdirecteuren, projectleiders bestuursakkoord en beleidsadviseurs van de universitaire lerarenopleidingen kwamen op 26 november bij elkaar voor de jaarlijkse studiedag.
In 2022 startte de gezamenlijke lerarenopleiding basisonderwijs EMPO van UvA, VU, ULeiden en de evenknie van de Erasmus Universiteit. Nu is er een eerste lichting afstudeerders.
Persbericht: ‘Doe iets wat ertoe doet’ Campagne universiteiten voor meer leraren voor de klas Het lerarentekort is nijpend en het leraarschap heeft niet altijd de
In nauwe samenwerking met vakdidactici en vakdidactische netwerken heeft de Interuniversitaire Commissie Lerarenopleidingen (ICL) landelijke richtlijnen opgesteld voor het bepalen van de vakinhoudelijke uitstroomeisen van de Educatieve minor en module.
Het EVC project voert dit najaar voor de tweede maal een casusronde uit.
Deze maand bereikte het Onderwijsloket een mijlpaal door 10.000 mensen te helpen met hun vragen over werken in én overstappen naar het onderwijs.
Het bestuursakkoord Flexibilisering lerarenopleidingen nadert de afronding; de projecten leveren dit najaar de eindresultaten op.
In september 2022 zijn twee Educatieve Masters Primair Onderwijs, een voltijds tweejarige masteropleiding die leidt tot een diploma Master of Science en een lesbevoegdheid voor het primair onderwijs, van start gegaan in Amsterdam/Leiden en Rotterdam.
Naar aanleiding van het commissiedebat over de lerarenstrategie van 28 februari stemde de Tweede Kamer op 2 april over een aantal ingediende moties.
Op 8 april bracht een delegatie van zeven ambtenaren van het ministerie van OCW een werkbezoek aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) op de locatie Leiden.
De projecten van het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen zijn opgeleverd en daarmee is het bestuursakkoord per 31 december 2024 formeel afgerond.
Wie ben je als academische leraar? is de vraag waarop binnen een van de projecten van het bestuursakkoord een antwoord werd gezocht.
Hogescholen en universiteiten zijn erin geslaagd om de flexibilisering van lerarenopleidingen te versnellen en te versterken, zodat het ook voor overstappers aantrekkelijk is om leraar te worden.
Leraren in spé kunnen leren van waardevolle ervaringen, tips en inzichten van de mensen die hen voorgingen.
Op 11 december nam Jacobijn Olthoff deel aan een rondetafelgesprek met vijf Tweede Kamerleden over het stelsel van de lerarenopleidingen.
In september startte de gezamenlijke campagne van de universitaire lerarenopleidingen ‘Doe iets wat ertoe doet’.
Contact
Universiteiten van Nederland
Lange Houtstraat 2
Postbus 13739
2501 ES Den Haag
Regionale allianties lerarenopleidingen