
Eerste microcredentials uitgereikt bij Alfa4all
Op 27 januari werden de eerste microcredentials uitgereikt aan cursisten van Alfa4all-cursussen Nederlands bij respectievelijk de Universiteit Utrecht en Tilburg University.
Op 27 januari werden de eerste microcredentials uitgereikt aan cursisten van Alfa4all-cursussen Nederlands bij respectievelijk de Universiteit Utrecht en Tilburg University.
Cursussen Alfa4all en Beta4all voorjaar 2023 Ben jij of ken jij een student of docent die een eerstegraads bevoegdheid wil halen, maar mis(t) je/die nog
In opdracht van het ministerie van OCW voeren Dialogic en Oberon gezamenlijk een onderzoek uit naar de voortgang en resultaten van het bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen. De eerste fase van dit onderzoek (juni-december 2022) is onlangs gepubliceerd in een tussenrapportage.
Ministers Dijkgraaf en Wiersma, lerarenorganisaties, werkgevers en de lerarenopleidingen hebben afgesproken de aanpak van het lerarentekort op een aantal onderwerpen te gaan versnellen.
In Utrecht en Amsterdam kunnen twee academische opleidingsscholen van start als partnerschap Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P).
Jan Bogerd, Collegevoorzitter Hogeschool Utrecht (HU), en Henk Kummeling, rector magnificus Universiteit Utrecht (UU) tekenen het convenant voor het Mpabo-traject.
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf ging 23 september jl. op de VU in gesprek met studenten van de nieuwe Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) over hun drijfveren, ideeën en zorgen.
Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs.
De Interuniversitaire Commissie Leraren (ICL) heeft in 2020 de ‘Educatieve Module’ geëvalueerd.
Vanaf het studiejaar 2022-2023 gaan er twee universitaire masteropleidingen tot leraar basisonderwijs van start.
In het studiejaar 2021-2022 hebben we nog steeds te maken met beperkende maatregelen door de coronacrisis, met alle gevolgen van dien voor studenten.
Op de site van RTL Nieuws staat een mooi artikel over een 74-jarige zij-instromer aan de Interfacultaire Lerarenopleiding van de UvA, die onlangs zijn lesbevoegdheid voor klassieke talen behaalde.
Het wetsvoorstel dat de Educatieve Module wettelijk verankert, is dinsdag 28 maart jl. goedgekeurd door de Tweede Kamer. Deze wettelijke inbedding maakt mogelijk dat universitaire lerarenopleidingen via deze route leraren kunnen blijven opleiden.
Hoe kunnen meer studenten worden geworven voor de Educatieve Module en hoe kunnen die het beste worden begeleid? Vanuit het project Zij-instroom is een verkenning uitgevoerd.
Het innovatieve Co-Teach Informatica programma bestaat uit een online leerlijn en projectonderwijs door gastdocenten. Deze gastdocenten, IT-experts uit het bedrijfsleven, staan samen met een anders-bevoegd schooldocent voor de klas.
Op basis van de EVC-verkenning uit 2021 is er in november 2022 een vervolgproject over EVC gestart bij de universitaire lerarenopleidingen.
Op donderdag 23 maart hielden de lerarenopleidingen van Universiteit Maastricht en Radboud Universiteit samen met Academische Opleidingsschool Limburg (AOSL) een regionale bijeenkomst getiteld ‘Zij-instroom in Limburg: Kansen in de regio’.
Contact
Universiteiten van Nederland
Lange Houtstraat 2
Postbus 13739
2501 ES Den Haag
Regionale allianties lerarenopleidingen