Geld voor onderzoek Op pad met zij-instromers
Het onderzoeksvoorstel Op pad met zij-instromers: vele wegen naar de klas, door UU en UvA
ingediend bij NRO, is gehonoreerd. Dit betekent meer geld en meer onderzoek voor dit belangrijke
thema.
Het onderzoeksvoorstel Op pad met zij-instromers: vele wegen naar de klas, door UU en UvA
ingediend bij NRO, is gehonoreerd. Dit betekent meer geld en meer onderzoek voor dit belangrijke
thema.
Zo’n 250 collega’s uit het brede veld van lerarenopleidingen en partnerschappen ontmoetten elkaar op 10 november in Utrecht tijdens de tweede werkconferentie over de voortgang van het bestuursakkoord flexibilisering van de lerarenopleidingen.
Decanen van de faculteiten Geesteswetenschappen / Letteren besloten om het programma voor de talen-tekortvakken Alfa4All voort te zetten.
De helft van de academische bètadocenten krijgt via beta4all toegang tot de lerarenopleiding. In oktober 2023 besloot de vergadering van de bètadecanen dat het project tot 2030 ondersteund wordt.
Het Onderwijsloket heeft een nieuwe tool ontwikkeld waarmee geïnteresseerden hun persoonlijke route(s) naar het onderwijs eenvoudig samenstellen.
Samenwerking in onderwijsregio’s: 27 voorlopers van start Er gaan 27 definitieve voorlopers aan de slag met de lerende aanpak. Dit doen zij door te leren
Met deze laatste Update voor de zomer luiden we vanuit UNL-ICL het collegejaar uit. Per 1 september zal ik mijn rol als voorzitter van Universiteiten van Nederland neerleggen en dus ook afscheid nemen van het lerarendossier. Een mooi moment om terug te blikken.
De Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL) krijgt de komende jaren €73 miljoen uit het Nationaal Groeifonds (NGF) onvoorwaardelijk toegekend.
Interview met de auteurs van de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL).
Studenten vanuit de lerarenopleidingen inzetten in het VO om te helpen én studenten te inspireren voor dat mooie vak van leraar. Dat is de missie van StudentinzetopSchool. En dat ook nog not-for-profit.
Op de site van RTL Nieuws staat een mooi artikel over een 74-jarige zij-instromer aan de Interfacultaire Lerarenopleiding van de UvA, die onlangs zijn lesbevoegdheid voor klassieke talen behaalde.
Het wetsvoorstel dat de Educatieve Module wettelijk verankert, is dinsdag 28 maart jl. goedgekeurd door de Tweede Kamer. Deze wettelijke inbedding maakt mogelijk dat universitaire lerarenopleidingen via deze route leraren kunnen blijven opleiden.
Hoe kunnen meer studenten worden geworven voor de Educatieve Module en hoe kunnen die het beste worden begeleid? Vanuit het project Zij-instroom is een verkenning uitgevoerd.
Het innovatieve Co-Teach Informatica programma bestaat uit een online leerlijn en projectonderwijs door gastdocenten. Deze gastdocenten, IT-experts uit het bedrijfsleven, staan samen met een anders-bevoegd schooldocent voor de klas.
Op basis van de EVC-verkenning uit 2021 is er in november 2022 een vervolgproject over EVC gestart bij de universitaire lerarenopleidingen.
Op donderdag 23 maart hielden de lerarenopleidingen van Universiteit Maastricht en Radboud Universiteit samen met Academische Opleidingsschool Limburg (AOSL) een regionale bijeenkomst getiteld ‘Zij-instroom in Limburg: Kansen in de regio’.
In september 2022 zijn twee Educatieve Masters Primair Onderwijs, een voltijds tweejarige masteropleiding die leidt tot een diploma Master of Science en een lesbevoegdheid voor het primair onderwijs, van start gegaan in Amsterdam/Leiden en Rotterdam.
Naar aanleiding van het commissiedebat over de lerarenstrategie van 28 februari stemde de Tweede Kamer op 2 april over een aantal ingediende moties.
Op 8 april bracht een delegatie van zeven ambtenaren van het ministerie van OCW een werkbezoek aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) op de locatie Leiden.
De afgelopen tijd heeft het project Eerder Verworven Competenties (EVC) met input van het projectteam en de ulo’s verschillende materialen ontwikkeld om het erkennen en waarderen van studenten te ondersteunen.
Onderzoekers van de Radboud Docenten Academie hebben een NRO-subsidie toegekend gekregen voor een promotieonderzoek naar verschillende soorten aanstellingen van zowel startende- als ervaren leraren in het po, vo en mbo en de invloed van hun aanstelling op hun commitment.
Er wordt hard gewerkt aan de vorming van Onderwijsregio’s, waarin wo- en hbo-lerarenopleidingen onderling afstemmen en met partners samenwerken aan het oplossen van het lerarentekort.
Contact
Universiteiten van Nederland
Lange Houtstraat 2
Postbus 13739
2501 ES Den Haag
Regionale allianties lerarenopleidingen