Voorlopersaanpak voor regionale samenwerking
Samenwerkende schoolbesturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep kunnen zich aanmelden als voorloper voor de ontwikkeling van een onderwijsregio.
Samenwerkende schoolbesturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep kunnen zich aanmelden als voorloper voor de ontwikkeling van een onderwijsregio.
Een mooi resultaat van het project Zijinstroom uit het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen: de universitaire lerarenopleidingen hebben samen met Stichting Onderwijs in het Onderwijsloket de module De leerling ontwikkeld.
Op 3 februari heeft het Ministerie van OCW een aanvraag ingediend voor ‘De Nationale Aanpak Professionalisering van Leraren’ (NAPL).
Voor de zomer van 2023 wordt duidelijk of de aanvraag middelen toegekend krijgt.
Dat betekent dat alle project – en werkgroepen een jaar extra krijgen om alsnog de gestelde ambities te realiseren.
Op 27 januari werden de eerste microcredentials uitgereikt aan cursisten van Alfa4all-cursussen Nederlands bij respectievelijk de Universiteit Utrecht en Tilburg University.
Cursussen Alfa4all en Beta4all voorjaar 2023 Ben jij of ken jij een student of docent die een eerstegraads bevoegdheid wil halen, maar mis(t) je/die nog
In opdracht van het ministerie van OCW voeren Dialogic en Oberon gezamenlijk een onderzoek uit naar de voortgang en resultaten van het bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen. De eerste fase van dit onderzoek (juni-december 2022) is onlangs gepubliceerd in een tussenrapportage.
Ministers Dijkgraaf en Wiersma, lerarenorganisaties, werkgevers en de lerarenopleidingen hebben afgesproken de aanpak van het lerarentekort op een aantal onderwerpen te gaan versnellen.
In Utrecht en Amsterdam kunnen twee academische opleidingsscholen van start als partnerschap Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P).
Jan Bogerd, Collegevoorzitter Hogeschool Utrecht (HU), en Henk Kummeling, rector magnificus Universiteit Utrecht (UU) tekenen het convenant voor het Mpabo-traject.
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf ging 23 september jl. op de VU in gesprek met studenten van de nieuwe Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) over hun drijfveren, ideeën en zorgen.
Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs.
De Interuniversitaire Commissie Leraren (ICL) heeft in 2020 de ‘Educatieve Module’ geëvalueerd.
Vanaf het studiejaar 2022-2023 gaan er twee universitaire masteropleidingen tot leraar basisonderwijs van start.
In het studiejaar 2021-2022 hebben we nog steeds te maken met beperkende maatregelen door de coronacrisis, met alle gevolgen van dien voor studenten.
Tijdens het Velon congres op 18 en 19 maart verzorgen VH en UNL op beide dagen gezamenlijk een sessie over het bestuursakkoord.
Op 13 maart organiseert NRO het Webinar Flexibilisering: wat heeft de student nodig?
Deze week, op de internationale dag van het onderwijs, lanceren we samen met de andere universitaire lerarenopleidingen Klaar voor de Stap het platform voor je overstap naar het voortgezet onderwijs.
Stichting Onderwijs In en de Graduate School of Teaching van de Universiteit Utrecht hebben een
robuuste werkwijze voor de geschiktheidsonderzoeken ontworpen, uitgeprobeerd en bijgesteld.
Het onderzoeksvoorstel Op pad met zij-instromers: vele wegen naar de klas, door UU en UvA
ingediend bij NRO, is gehonoreerd. Dit betekent meer geld en meer onderzoek voor dit belangrijke
thema.
Zo’n 250 collega’s uit het brede veld van lerarenopleidingen en partnerschappen ontmoetten elkaar op 10 november in Utrecht tijdens de tweede werkconferentie over de voortgang van het bestuursakkoord flexibilisering van de lerarenopleidingen.
Contact
Universiteiten van Nederland
Lange Houtstraat 2
Postbus 13739
2501 ES Den Haag
Regionale allianties lerarenopleidingen